Finalisten Museumkids Award bekend

De Museumkids Award -een initiatief van de Museumvereniging- is dit jaar geheel vernieuwd. Een professionele vakjury kiest het meest bijzondere en innovatieve publieksprogramma voor kinderen t/m 12 jaar in een museum. De winnaar ontvangt € 20.000 voor de verdere ontwikkeling van hun jeugdprogrammering. Met deze prijs stimuleren we bijzondere initiatieven voor de jongste generatie museumliefhebbers. De Museumkids Award wordt uitgereikt tijdens het Museumcongres dat plaatsvindt op donderdag 14 november in theater en concertgebouw Musis in Arnhem.

DEB.nl: Hét Platform voor Energiebesparing en Verduurzaming

We zijn verheugd om aan te kondigen dat de Museumvereniging een partner is geworden van deb.nl, een initiatief van MKB-Nederland, VNO-NCW en IVBB, en wordt ondersteund door de ministeries van Economische Zaken en Klimaat en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Als partner van deb.nl zetten we ons in voor duurzaam ondernemerschap en energiebesparing binnen de museumsector.

Onderzoek meerwaarde Museumkaart

We deden onderzoek naar de meerwaarde van de Museumkaart voor musea. Daaruit blijkt onder andere dat er 23% meer bezoek plaatsvindt dankzij de Museumkaart, en dat vooral jongvolwassenen vaker gaan.

Musea en duurzaamheid: het laatste nieuws

Er gebeurt véél op het vlak van duurzaamheid in de sector. Hoog tijd om een paar updates vanuit de Museumvereniging onder elkaar te zetten.

Musea en digitalisering: het laatste nieuws

We leven in een steeds meer digitaal georiënteerde wereld waarin alles op ieder moment beschikbaar is. Ook in de museumsector zijn er veel ontwikkelingen op dit gebied. We zetten de belangrijkste updates op een rijtje.

Persberichten
Museumcijfers 2023: breed draagvlak binnen samenleving maar grote zorgen voor de toekomst

Musea vervullen een belangrijke economische, maatschappelijke en sociale rol. Met een totale omzet van € 1.26 miljard in 2023 draagt de sector bij aan de Nederlandse economie. Daarnaast verbindt de sector ook lokale en regionale gemeenschappen. In 7 van de 12 provincies voeren museumvrijwilligers minstens de helft van het werk uit.

Verdieping
Interview Fashion for Good

In deze reeks spreken we met inspirerende mensen en organisaties die zich inzetten voor duurzaamheid in de museumsector en die een bijdrage leveren aan ACTIE als Cultuur. In het tweede interview gaan we in gesprek met oud medewerkers van het onlangs gesloten museum Fashion for Good. Hester Mauduit, Alyxandra Westwood en Sophie van Duren vertellen over het museum dat in 2018 haar deuren opende als interactieve experience en het publiek én de sector, ook na de sluitingsdatum, blijft inspireren om duurzame keuzes te maken.

Ondertekening museum cao 2024-2026 een feit

Woensdagmiddag 4 september hebben musea, de vakbonden FNV, CNV, CMHF en Kunstenbond tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Rijksmuseum het cao-akkoord 2024-2026 officieel ondertekend.